Několik důvodů, proč fotografovat na film
By
Je vysoce pravděpodobné, že pokud si Vaši rodiče či prarodiče chtěli zaznamenat nějakou vizuální vzpomínku, použili k tomu fotoaparát na film – mezi nejrozšířenejší kinofilmové zrcadlovky u nás patřily různé varianty Zenitů a Praktic, z dvouokých zrcadlovek to byl zejména Flexaret či Ljubitel. Neměli však samozřejmě možnost vidět výsledný snímek ihned, a proto si museli počkat, až jim bude film vyvolán, či si vyvolávali sami, ve svých amatérsky zhotovených temných komorách doma. My již máme příležitost vyfotografovat snímek a okamžitě si ho prohlédnout, zkontrolovat si, zda máme ucházející kompozici a expozici a fotografii si nechat (pro další úpravu v různých programech), nebo ji vymazat. Při analogovém procesu však nic z toho nebylo možné.
Ač se rozvláčnost analogového procesu možná zdá úmorná, pomalá a nepraktická, my tvrdíme, že v rámci umění tyto vlastnosti nemusí nutně být na obtíž, právě naopak. Pokud budete pořizovat snímky na film a na výsledky si budete vždycky muset počkat, je pravděpodobné, že Vás to obohatí na několika různých rovinách:
• naučíte se efektivně komponovat
- Mnozí z nás dělají to, že při pořizování nějakého záběru fotí jeden objekt z různých stran, úhlů, zkouší různé kompozice. To však při fotografování na film nelze, protože na každém filmu je omezený počet políček, a nejspíš se Vám nebude chtít vyplácat si celý film na několik záběrů jedné a té samé věci, a tím pádem budete nuceni udělat ideální kompozici na první pokus.
• naučíte se trpělivosti
- Při fotografování na film neuvidíte výsledný snímek ihned, musíte prostě počkat, až se film vyvolá, což někdy není jen tak. Pokud si dáte film do labu, negativy dostanete nejdříve druhý den, a pokud se pokusíte vyvolat si film sami doma, zezačátku to pravděpodobně bude boj a zkazíte plno fotek.
• pochopíte krásu analogového procesu
- Analogová fotografie se od té digitální odlišuje zejména tím, že se neskládá jen z jedniček a nul, ale je fyzická. Oplývá zrnem, mikrokontrasty, trochu jiným podáním perspektivy a celkově specifickým charakterem. I samotný proces má své kouzlo, od exponování přes vyvolávání až po případné zvětšování.
I když je fotografování na film náročnější jak finančně, tak i časově, ten pocit, který budete mít, až uvidíte svůj první naexponovaný negativ, však bude stát za to.